0.-3. klasse

Vi ved, at klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære.

• Læs op

Din rolle som forælder til et barn i indskolingen.

Din rolle som forælder til et barn i 0.-3. klasse handler især om at skabe gode rammer for dit barns skolegang og læring. Du kan samarbejde med skolen om dit barns læring ved at vænne dit barn til at få rutiner omkring skoledagen, så morgenmad, pakning af skoletasken, samtaler om skolelivet og måske træning i bogstaver og tal bliver en naturlig del af hverdagen. Klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære. Derfor handler din rolle som forælder i indskolingen også om at få skabt et godt forældresamarbejde omkring klassen. Fælles aftaler og retningslinjer for klassen gør skoledagen tryg og forudsigelig for børnene.

På Risskov Skole er vi meget opmærksomme på, at børn i indskolingen har brug for meget struktur og de samme rutiner hver dag. Dette er med til at skabe ro, fællesskabsfølelse og trivsel, hvilket vi ser som forudsætning for den gode læring.

Vi er desuden en skole, der er meget opmærksomme på, at små børn lærer bedst gennem en legende og kreativ tilgang til det faglige. Vi arbejder derfor udover den almindelige traditionelle undervisning med tema og værkstedsundervisning.

I indskolingen arbejdes der med det samme tema i 4-6 uger, 12 lektioner om ugen. Nogle gange i klasserne og andre gange på tværs af klasserne i årgangen. Det er altid det samme tema, der kører i en årgang. I tema- og værkstedtimerne er der altid 2 voksne – en lærer og en klassepædagog.

Sidst opdateret: 15. november 2023