Projekt Læselyst

Lokale forfattere skaber indlevende podcasts og audiowalk med elever for at øge læseoplevelsen og læselysten i fællesskab.

Indhold

65.000kr til projekt LÆSELYST. Risskov Skole er så heldige at blive tildelt 65.000kr at sikre læselyst - især for ældre elever.

Projektet går ud på, at lokale forfattere skaber indlevende podcasts og audiowalk med elever for at øge læseoplevelsen og læselysten i fællesskab. Vi motiverer eleverne til at give hinanden oplevelser og læselyst - ved at arbejde med produktion af podcast baseret på bøger af lokale forfattere, som passer til elevernes alder.

Ved at fordybe sig i bøgernes universer og indhold, får eleverne lyst til selv at læse bøger, som de måske ikke lige selv havde hørt om.

Vi vil animere ALLE elever til at læse flere bøger ved at dele deres læseoplevelser med hinanden i podcast. Projektet skal foregå i et samarbejde med de lokale forfattere Søren Jessen og Annie Bahnson og med underviser Mikkel Aslak Koudal fra VIA CFU.

Bag fondsansøgningen og projektet står Sanne Agersnap og Ann-Kathrin Bentzen fra PLC på Risskov Skole.

"Vi er SÅ stolte og glæder os meget til at komme i gang."

Så snart læsning bliver automatiseret, kan det være svært at motivere eleverne til læsning. Derfor glæder det mig, at vi har fået muligheden for at afprøve nye veje til at skabe læselyst. Desuden er det spændende med et projekt, der er forankret i lokalområdet og med lokale samarbejdspartnere. Tænk hvis vi kan være med til at sætte lokalområdet på landkortet med dette projekt.

Skoleleder, Lene Brejnegaard
    Sidst opdateret: 15. november 2023