Mad og drikke på skolen

Børns kost og ernæring spiller en central rolle for børnenes udvikling og læring. Det er derfor et mål, at alle skolebørn på Risskov Skole har mulighed for at købe et ernæringsrigtigt frokosttilbud med henblik på fremme af sundhed.

Indhold

Derfor har vi på Risskov Skole prioriteret, at vi har en skolefrokostordning, der hver dag anretter et sundt og lækkert udvalg af mad, som kan købes til en fair pris. Udover den energi maden giver børnene – og de voksne, tænker vi også, at skolens kantine giver en god ramme for at børn selv kan disponere og varetage indkøb.

På skoledage har vi åbent fra kl. 9:15-10:00 og fra kl. 11:15-12:30. Der kan i sjældne tilfælde forekomme ændringer i åbningstiden på temadage og ved sygdom mv.

Betaling foregår med Aarhus Kommunes betalingsløsning. Information herom findes her: Betalingskort og webbestilling på skoler og klubber (aarhus.dk).

Menu for de enkelte uger i skoleåret findes på opslagstavlen i Aula.

Kantinens tilbud består blandt andet af: dagens varme måltid, salatbar, dagens friskbagte brød, smoothies, mejeriprodukter og kildevand.

Eksempler på typiske madplaner for dagens varme måltid:

Menu uge X

Menu uge Y

Menu uge Z

Mandag

Grøn karry med kylling og kokosmælk

Dhal med raita

Vikingegryde med ris

Tirsdag

Chili sin Carne

Kyllingefrikadeller med kartofler og grønt

Pasta Bolognese, vegetar-

Lasagne

Fiskelasagne med spinat

Tarteletter med høns i asparges

Butter Chicken

Okseburger med burgerdressing, ketchup, agurk, tomat, salat

Kartoffel-porre suppe med brød

Pasta Carbonara

Kartoffelpandekager med rugbrød og grønt

Boller i karry

Allergener og intolerance

Du kan altid få oplyst bestanddele og tilsætningsmidler der er benyttet i kantinens varesortiment.

Smileyordning

Kantinen kontrolleres af Fødevarestyrelsens Smiley-ordning. Se vores smiley her.

Medarbejdere i Risskov Skoles kantine

Christina og Signe udgør den daglige bemanding i kantinen. De har lige så store smil som dem, der gives i smileyordningen. De udtaler samstemmende: ”Vi sætter en stor ære i at lave mad, som børn og voksne kan lide og som er oppe i tiden. Vi prøver hele tiden at lave en sund menu”.

Sidst opdateret: 15. november 2023